Škoda Salamnder
Značku Škoda iste netreba nikomu nejako zvlášť predstavovať. Takmer každý pozná modelové rady od Škoda 1000 MB, 100, 105, 120, 130-ky až po Škoda Rapid či Garde. Škoda Mlada Boleslav sa rovnako ako každá automobilka venovala úpravam a stavbe súťažných vozov,a aktívne sa zučastňovala na automobilových suťažiach nielen v ČSSR. Veď iste každý, starý, či mladý, pozná legendárny suťažný voz Škoda 130 RS.
Jedným z množstva vyrobených súťažných vozov bol aj prototyp Škoda Salamander pre skupinu A5, ktorého koncepcia vychádzala zo sériového vozu Škoda Garde, vyrábaného v Bratislavských automobilových závodoch. Stavba vozidla sa začala v polovici januára 1983 a prvú jazdu vozidlo absolvovalo koncom apríla toho istého roku. Takže vývojári uskutočnili stavbu vozidla v priebehu tri a pol mesiaca. Základným kritériom bolo optimálne uložiť motor vozidla, aby sa dosiahli čo najlepšie jazdé vlastnosti, preto motor uložili uprostred medzi nápravy. Týmto uložením sa dosiahla oveľa väčšia stabilita vozidla pri rýchlych prejazdoch zákrut. Pre rýchle auto treba aj výkonný motor a tak konštruktéri siahli po tom, čo bolo najlepším riešením a rozhodli sa pre motor Škoda 130 RS. Samotný motor mal jeden horizontálny karburátor Weber 40 DCOE a bol preplňovaný turbom KKK 26. Celý systém pracoval v poradí karburátor-turbo-motor. Pri skúškach s takto upraveným motorom sa dosiahlo značné zvýšenie výkonu pri relatívne malom tlaku plnenia.Vyladený motor dosahoval výkon 128 KW (174 k) pri 7000 ot./min a točivý moment 178 Nm pri 7000 ot./min. Salamander s týmto motorom dokázal zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť dosahoval až 220 km/h. Takto upravený malo-objemový motor bol porovnateľný s Ladou 1600 VFTS (VAZ 2105), ktorej motor dosahoval výkon 160 koní pri 7000 ot./min a točivý moment 164,8 Nm pri 5500 ot./min. Vráťme sa však k podvozku. Ramená zadnej nápravy su prebraté zo súťažného vozu Škoda 130 RS. Kolesá sú nezávisle zavesené na trojuholníkových ramenách so šikmou osou kývania. Voz používal delené disky ARC so širokými límcami. Predná náprava zo sériového vozu Škoda Garde si vytrpela viacero modifikácii. Náprava je rozšírená o 180mm a uložená je o 80 mm vyššie v karosérii vozu oproti sériovému modelu. Samozrejmosťou je použitie športových pružín a tlmičou pérovania. S takto vystuženými a upravenými nápravami sa dosiahla menšia svetlosť vozidla, čo má priaznivé účinky na správanie sa vozidla. Karoséria vozidla je kompletne odľahčená a rozšírená blatníkmi, ktoré sú aerodynamicky spracované a spolu s prednou kapotou sú vyrobené z polyesterového laminátu. Pod vozidlom potom vzniká výrazný podtlak vzduchu pri jazde väčšou rýchlosťou. Ten spolu s otvorenou zadnou časťou spôsobuje prítlak vozidla k vozovke. A práve aerodynamika hlavnou mierov ovplyvnila celkový vzhľad karosérie. Prahy pod dverami, dvere a zadné čelo sú z duralového plechu. Vnútri vozidla sa nachádza bezpečnostný rám, ktorý slúži nielen na ochranu jazdca pred prípradnou haváriou ale aj vynikajúco spevní celý skelet vozidla. Samozrejmosťou sú aj ostatné bezpečnostné prvky, ako anatomická sedačka a iné sučasti vyžadované bezpečnostnými predpismy FIA. Suťažný automobil Škoda Salamander sa zúčastňoval národných i medzinárodných súťaží až do roku 1984. Obsadzoval popredné priečky a bol vážnym konkurentom ostatných súťažných automobilov. V roku 1984 sa na pretekoch do vrchu skončila jeho kariéra. V tréningových jazdách pilot automobilu nezvládol riadenie a vyletel s autom mimo trať a tento vylet sa pre auto žiaľ skončil tragicky.Vplyvom zmeny predpisov v skupine A5 stratila táto skupina prestýž a tak nemalo význam opraviť alebo postaviť nový súťažný automobil Škoda Salamaner. Takto trpko sa skončila púť jedného fantastického súťažného automobilu, o ktorom sa popísalo len veľmi málo za jeho krátku kariéru, a z ktorého sa zachovalo iba zopár fotografií.