SPOJKA
Spojky
Minule sme si predstavili, aké sú prevodovky, a ako pracujú, a dnes si predstavíme niečo, čo s prevodovkami úzko súvisí, a to sú spojky.
Takže to vezmime pekne od začiatku, čo to vlastne tá spojka je? Je súčasťou prevodového systému, ktorý ma za úlohu spojiť motor s hnacími kolesami za účelom prenosu točivého momentu. Spojka je vlastne systém skladajúci sa z dvoch častí. Hnacej a hnanej. Tieto dve časti sú spolu spojené silou. Ich rozpojovanie ovláda vodič vozidla, alebo automat (samočinná spojka). Spojka je umiestnená medzi motorom a prevodovkou a umožňuje plynulý záber hnacej sily, ktorou vodič rozbehne automobil. Pri preradení rýchlostných stupňov dochádza ku krátkodobému rozpojeniu motora s kolesami. Spojka taktiež tlmí kmitanie pochádzajúce z neplynulosti chodu motora. Takže si to zhrnme, úlohou spojky je pripojiť a rozpojiť motor s hnacími kolesami, umožniť plynulý rozjazd a zastavenie, umožniť preradenie vozidla a ochrániť prevodový systém proti preťaženiu.
Musíme si však tiež uvedomiť, že životnosť spojky je priamo úmerná vodičovmu zaobchádzaniu. K preťaženiu spojky môže dôjsť pri nevhodnom rozbiehaní vozidla, pri vyprosťovaní zapadnutého vozidla, pri nevhodnom zrýchľovaniu pri jazde do prudkého kopca, alebo keď vodič sústavne nesprávne radí. Spojka je najslabší článok celého prevodového systému. To, že e najslabšia, neznamená, že dostane padáka, ale to, že dnešné prevodové systémy sú konštruované tak, aby to v prípade preťaženia odniesla spojka, ktorá je zároveň najlacnejším prvkom celého prevodového systému. A ako napríklad poznáme, že spojka je už zlá? Napríklad podľa toho, že zotrvačník je domodra, alebo že je spálené obloženie, tomu sa najčastejšie hovorí, že spojka vraj použivím zasmradne.
Spojka je, ako určite každí vie, ovládaná ľavou nohou vodiča. Ovládanie je buď priame, alebo nepriame. V priamom ovládaní je spojka ovládaná sústavou ťahadiel, ktoré spájajú spojkový pedál s objemkou spojky. U nepriameho ovládania spojky je pedál spojený s objemkou za pomoci prídavného mechanizmu. U súčasných osobných automobiloch sa spravidla používajú spravidla jednokotúčové trecie spojky. Majú jeden hnací kotúč s obložením po oboch stranách. Majú mäkký záber a sú ovládané pákovým prevodom priamo. Pri nutnosti znížiť potrebnú silu na pedál je možné systém dovybaviť nepriamym ovládaním. Táto trecia spojka sa montuje na zotrvačník motora. Práve zotrvačník sa stáva v tomto prípade hnacím kotúčom. Pri zošliapnutí spojkového pedálu dôjde k opätovnému spojeniu. Hnací kotúč je spravidla spojený z dvoch dielov a jeho hlava je spojená s diskom pružinami, ktoré tlmia kmitanie v prevodovom systéme. Používaním spojky sa obloženie opotrebúvava, čím dochádza k zmenšeniu vůle medzi páčkami s objemkou a dochádza k zmenšeniu tzv. mŕtveho chodu spojky. V prípad, že vůle zmizne úplne, spojka prešmykuje. Dvojkotúčová spojka má tiež priame ovládanie. Na rozdiel od jednokotúčovej má dva hnacie kotúče, ktoré sú posuvne uložené na hnací hriadeľ. Medzi nimi je jeden hnací kotúč. veľké dodávky a nákladné automobily používajú dvojkotúčovú spojky so stredovou pružinou, ktorá sa ovláda nepriamo, pomocou jednoduchého hydraulického prevodu. Táto spojka sa montuje na zotrvačníku, na ktorý je pripevnený štít spojky a na druhej strane o vypínaciu objemku spojky. Takýto automobil je vybavený automatickými prevodovkami, používajú tzv. samočinné spojky. Automobily vybavené len dvoma pedálmi. Pedál spojky úplne chýba. u takýchto spojek nemusí vodič ovládať samostatný spojkový pedál, to za neho vybavuje samočinný mechanizmus.
Teraz sa trošku pozrieme akým spôsobom sa dajú spojky upraviť.
Rozhodne keď chceme niečo upravovať, tak použijeme diely, ktoré sú osvedčené a vyskúšané pre daný typ upravovaného auta, rovnako to bude aj pri spojkách. Medzi najznámejšími výrobcami športových a pretekárskych spojok patrí určite spoločnosť SACHS, HKS alebo Exedy. V ich sortimentoch nájdeme zosilnené a športové spojky, ale aj úplne pretekárske spojky. V najodolnejších variantoch majú kovokeramické obloženie, ktoré vyniká vysokou odolnosťou a dlhšou životnosťou. Odľahčené či športové spojky mávajú často zvláštny tvar lamiel, môžeme sa stretnúť dokonca aj s lamelami v tvare trojuholníka. Tento neobvyklý tvar je snahou výrobcu o čo najmenšiu hmotnosť prevodového systému. Pretekárske alebo športové spojky by mali byť montované vždy podľa zamýšľaného druhu použitia automobilu. Ak sa jedná o pretekárske auto, je potrebné zvážiť koľko ostrých rozjazdov auto absolvuje (rally), počet rozjazdov s nižšou rýchlosťou (okruh), profil trate (kopec) celková dĺžka trate a mnoho ďalších faktorov. Podľa týchto parametrov musí byť samozrejme uspôsobená aj spojka, materiál spojky a jej zloženie. Cez všetky vyššie uvedené varianty použitia automobilu je tu ešte jeden faktor, ktorý nejde nikdy podceniť a to je samozrejme jazdecký štýl vodiča. Môže sa totiž napríklad stať, že aj v disciplíne, ktorá nevyžaduje maximálne zaťaženie spojky, sa vyskytne vodič, ktorého štýl bude agresívny, dravý a jeho technika nemusí tento nápor vydržať. Pre časté rozbiehanie športového vozidla z kľudu je vhodné použiť pritlačené taniere z ocele, ktoré dokážu lepšie vstrebať teplo a trpia menšou tvarovou deformáciou. Pre rozbiehanie letmo je vhodnejšie použiť liatinové taniere, lebo sú ľahšie a niesu príliš tepelne zaťažované.
Ak nechceme investovať nemalú čiastku do špeciálnych sád spojok a ani do prítlačných tenierov, je možné často využiť aj inú alternatívu. Napríklad dať časti spojky, prípadne celú spojku z vozidla rovnakého, alebo veľmi podobného typu, avšak so silnejšou motorovou variantov, alebo najlepšie z torbodiesela, ktorý prenáša oveľa väčšie točivé momenty.
Dúfam, že tento článok niekomu napríklad pomôže pochopiť funkciu a základné rozdelenie spojok a ďalší článok z techniky na seba nenechá dlho čakať...